Av Vidar Lund

Av Vidar Lund

"RESTAURATION" ble berømt som skuta som førte de første norske organiserte utvandrerne til USA i 1825. Hun ble bygget som jakt i Hardanger i 1801. Hun fikk navnet "Emanuel" og målte 33 1/2 registertonn. Reisene gikk gjerne fra Stavanger til Göteborg med sild og med kornlast fra Jylland tilbake til Stavanger. Senere ble hun omdøpt til "Haabet". I 1820 ble hun ombygget og rigget om til slupp i Egersund, og tonnasjen økte til 39 registertonn. Sannsynligvis var hun blitt forlenget, det kan det økede forholdet lengde/bredde tyde på. I den forbindelse ble hun døpt om til "Restauration".

Av Vidar Lund

Ved Sand på Spjærøy i Hvaler ligger et skipsvrak med litt av baugpartiet over vann. På et kart i Redningsselskapets bok om ferie- og fritidshavner står det avmerket som Christiania-vraket. Jeg hadde et håp om at det kunne være levningene etter skoleskipet bark Christiania, som ble solgt til Moss etter at briggen Statsraad Erichsen hadde overtatt hennes pedagogiske oppgaver i 1901, og som ingen har lykkes å finne ut skjebnen til.

Skrevet av Kaptein Eivind Abrahamsen, tidligere medlem av Christiania Seilskuteklubb

Av Vidar Lund

Redningsselskapet har hatt gående en avstemning for å kåre Norges nasjonalbåt. Resultatet forelå høsten 2009, og vinneren ble den vestlandske oselveren. Betegnelsen har den fått fordi den særlig ble bygd ved Os i Hordaland.

Skuteposten