I - Som lydsignal ( . . ), uttales i radio som “India”. Signalet I betyr “Jeg forandrer min kurs til babord”. To slag på skipsklokka fra utkikken på bakken betyr: "Jeg har observert noe til babord"
I borde - Helt ut på siden av skipet, der bordgangene er på tradisjonelt bygde båter og skip
I ett strekk - Å seile for samme hals* uten stans eller avbrekk
Ilestein - Senkestein i fiskegarn
Indre - Brukes for å betegne det innerste av flere av samme slag, som indre klyver*, indre vaterstag* osv
Innenbords - Om bord på skipet
Innhaler - Tau eller talje* som brukes til å hale et seil inn til masten eller dekket
Innhalertalje - En talje* til å hale inn de gammeldagse skipskanonene med
Innskipe - Ta om bord last og personer
Innta - Ta om bord last
Inshore - (Eng.) Innaskjærs. Se også Offshore
Is - Naturis til bevaring av matvarer var en viktig eksportartikkel og last for norske skuter fra Øst- og Sør-Norge fra midten av 1800-tallet og et stykke inn i på 1900-tallet. De siste islastene for eksport gikk til Bohuslän i Sverige så sent som på 1960-tallet. Se Ishus
Ishud - Kledning til beskyttelse av skipet utenbords ved seilas i is. Kan være av tre, metall* eller stål. Ishuden er plassert rundt baugen og langs hele eller deler av vannlinjen
Ishus - Spesialbygde hus til oppbevaring av is for eksport. Isen ble lagret til våren og utskipningssesongen kom. Riktig lagret med isolasjon av sagflis kunne isblokkene holde seg i temmelig lang tid
Iskjære - Skjære inn*, dvs tre et tau inn i eller gjennom noe
- Om oss
- Vår formålsparagraf
- Aktiviteter
- Medlemsfordeler
- Litt historikk
- Arrangementer og turer i CSK
- Kontaktinformasjon
- Historikk
- Navigasjon
- Litt historikk om kompasset
- Seilskutespråket /ord og uttrykk
- Internasjonale maritime signaler
- Ekvator
- Linjedåp