Etter Stavanger vendte vi mot Lerwick på Shetlandsøyene nord for Skottland. Vi seilte med god vind og hadde nydelig vær nesten hele tiden. Vi ble møtt av en nydelig natur i Lerwick og byen var et unikt sted, selvfølgelig verdt et besøk.

Etter Lerwick reiste vi til Edinburgh og deretter Harlingen for å bli med i første etappen av Tall Ships Races 2014. Det ble noen dager i Harlingen med mye moro, og crewpartyet som var utrolig bra!

I Harlingen kom det på rundt 40 trainees, og sammen med de trainees som allerede var på båten fra før Harlingen, så var vi nå oppe i rundt 55stykker. Samtidig ble det ganske så fult i banjeren. Vi seilte først ut til startlinja som var litt utenfor havnen i Harlingen. Starten var klokka 12 neste dag. Det var ikke akkurat en rask start siden det var nesten vindstille. Derfor kom vi ikke opp i noe høyere fart enn 3 knop de første timene. Men vi var først over start linja! Vel, det var to skip foran oss, men de fikk tre timer påført på tiden sin siden de krysset linja før starten gikk.

Mange ganger under seilturen fikk vi se delfiner som svømte i baugbølgen eller på siden av skipet. Det var et fint syn. Jeg knipset mange bilder av de flotte dyrene, og kunne nesten ikke vente med å fortelle det til lillesøstrene mine. Vi seilte med god fart opp mot Norge, og vi lå godt an til å kunne vinne hele etappen. Vi gjorde noen «tacker», og når vi kom til Danske kysten så vi at «Gulden Leeuw» var bak oss. Det var kun 0,6 nautiske mil bak oss, så skipet var ganske tett innpå oss. Vi lå foran «Gulden Leeuw» hele natten, men de begynte å hale innpå oss ut på morgenkvisten. Neste dag fikk vi vite at racet skulle ende klokka 2 på dagen, og da gikk hele vår fantastiske plan i vasken. Men vi endte opp med en 6. plass, som var helt greit. Vi vant pris for det skipet med mannskap fra flest land.

Vi ankom Fredrikstad den 12. juli. Under innseilingen kunne vi se alle de 100 bodene som stod ved kaien, og vi fikk alle et varmesjokk når vi gikk i land. Jeg hadde noen fine dager i Fredrikstad, og fikk også bli med i crew paraden, som var veldig gøy.

Jeg vil først og fremst takke for stipendet jeg fikk for denne turen. Det var et minne for livet og seiling håper jeg kan bli min fremtid.