Losen Thor Andersen (1843-1920), også kalt Thor Ula, var sønn av
Anders Jacob Johansen (1815-1881), også kjent under navnet Ulabrand.
Da Thor Ula skulle ha ny båt i 1896, gikk han til en erfaren
båtbygger som gjennom mange år hadde levert bruksbåter og
losskøyter. Mesteren het Thor Martin Jenssen og drev Porsgrunds
Bådbyggeri. Bedriften regnet seg som spesialist på bygging av
losskøyter, og Thor Jenssen hadde tidligere vært ansatt som formann
ved Colin Archers båtbyggeri i Larvik.

Frithjofs tegninger forsvant i en brann i 1903. Vi vet derfor ikke
sikkert hvem som konstruerte båten, men sannsynligvis var det en
konstruktør som het Fredrik Johannessen og arbeidet ved Porsgrunds
Bådbyggeri.

Thor Andersen brukte Frithjof II som losskøyte fra 1896 til han
sluttet som los i 1905. Thors sønn, Theodor, overtok og brukte
Frithjof II på samme måte som sin far. I 1915 ble skøyta solgt til
hvasserlosene Marcus Olsen, Severin Andreassen og Hans Jacob Hansen og
gikk inn i det faste losvaktholdet ved Ferder. Motor ble installert
samme år. Frithjof II seilte som losskøyte fra Sandåsund på
Hvasser frem til 1949, da var det slutt, etter mer enn femti år.

I 1949 ble Frithjof kjøpt av et konsortium i Oslo, og i 1954 ble den
overtatt av nye eiere, under navnet Cara. I 1984 ble Frithjof
II kjøpt hjem til Larvik av Stiftelsen Losskøyta Frithjof II.
Siden da er det utført omfattende restaureringsarbeider med
utgangspunkt i fartøyets opprinnelige utforming.

Frithjofs vitale mål er som følger: Lengde 12,75 m, bredde 4,6 m,
dybde 2,1 m, høyde ca. 15 m uten toppseil, seilareal 128 kvm på
mast, brt. 20,5, vekt ca. 23 tonn.

Bygget i eik på doble furuspant, innvendig ballast ca. 6 tonn bly
(ingen utvendig ballast som mange andre seilskøyter).

Seilskuteprisen 2007 er en anerkjennelse av det store arbeid
Stiftelsen Losskøyta Frithjof II har gjort for Losskøyta Frithjof
II, og bruken av skøyta i arbeid for barn og unge i samarbeid
medFrithjofs venner.

Seilskuteprisen 2007 overrekkes ombord på Frithjof II i Stavern,
tirsdag den 18. september kl. 1800.

Med vennlig hilsen

Styret i Christiania Seilskuteklubb

Sven H Røstgård

Leder





Innlegg i Dampskibsposten nr 80, 3/2007. Artikkelen er også trykket i Seilas, Båtmagasinet, Kysten og Redningsskøyta.

Skuteposten